Mikä ajatus/idea/tavoite sai lähtemään alalle? Onko se
muuttunut ammatin myötä?
- Innostus tarinoihin ja uteliaisuus uutta kohtaan sai
hakeutumaan alalle. Ajatuksena oli, että toimittaja saa perehtyä kaikenlaisiin
asioihin, eikä tarvitse keskittyä vain yhteen asiaan. Idea pätee yhä, mutta
nykyisessä työssäni radion, television ja netin uutistoimittajana tarinat ovat
jääneet vähemmälle. Idealismi on jäänyt vähän rutiinin varjoon.
Miten koet vai koetko omat mielipiteesi ristiriitaisiksi
suhteessa lehden mielipiteisiin?
- Ylen mielipiteet ovat sellaisia arvoja kuin
yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus, yhteenkuuluvuus jne. En koe siis
ristiriitaa.
Vallitseeko kilpailevien lehtien toimittajien välillä
jonkinlainen arvojärjestys? (Esim. Hesarin toimittajat isomman lehden takia ns.
ylemmällä tasolla kuin esim. Keskisuomalaisen?)
- Kyllä. Ylen toimittajana minua kohdellaan täysin eri
tavalla kuin ollessani paikallislehden toimittaja.
Koetko maailmantuskaa työsi takia, kun joudut aktiivisesti
seuraamaan, mitä maailmalla tapahtuu?
- En. Kannattaa muistaa, että toimittaja kertoo asioista
tavallisille ihmisille eli toimittajan ei itse tarvitse olla asiantuntija - on
vain osattava etsiä ne asiantuntijat.
Miten tärkeimmät uutiset valitaan?
- Perinteiset uutiskriteerit (ajankohtaisuus, vaikuttavuus,
läheisyys, yllättävyys jne) sanelevat pitkälti painotuksia. Suuntaus kuitenkin
on, että kuvalliselle ja kokemukselliselle tarinalle annettaisiin enemmän
painoa kuin kovalle uutiselle. TV-uutisissa tämä tarkoittaa, että kaupungin
talousarvio voidaan kuitata lyhyellä sähkeellä ja grafiikalla, mutta
veteraanien kuumailmapallolennosta tehdään kahden minuutin juttu.
Kuka päättää juttujen aiheet?
- Toimittajat ideoivat itse juttuja. Viime kädessä
toteutuksesta ja julkaisusta päättää päivästä vastaava sisältöpäällikkö.
Miten paljon saat itse ideoida omia tekstejäsi ja valita
aiheita?
- Niin paljon kuin sielu sietää. Rajoittavia tekijöitä on
kuitenkin useita, merkittävimpänä aika ja muut vastuulla olevat työt (olisi
superkiva lähteä metsään etsimään pesivää maakotkaa, mutta huomisaamuun ptiää
saada kymmenkunta utuista, jotta aamun uutisten lukijalla on kerrottavaa).
Millainen asema luovuudella on työssäsi?
- Radion uutistoimittajan työ on pitkälti rutiininomaista
pikku-uutisten tekemistä. TV- ja nettipuolella luovuudelle on enemmän tilaa.
Toivoisin, että voisin olla työssäni luovempi.
Millainen ero on koulussa opitulla ja käytännön työllä?
- Yliopiston journalistikoulutus oli aikanani hyvin
käytännönläheistä, joten ero ei ollut järin suuri. Koulussa oppii, miten asiat
pitäisi tehdä. Työelämässä oppii, että miten asiat pystyy tekemään.
Kuinka paljon juttuja jää julkaisematta ja miksi?
- Erittäin vähän. Usein syynä on se, että juttu ns. happanee
eli sitä ei jostain syystä saada mahtumaan lähetyksiin kun pitäisi, eikä sitä
voida enää myöhemmin käyttää, koska se ei ole enää ajankohtainen.
Jääkö juttuja koskaan julkaisematta oikeussyistä?
- Omalle kohdalle ei ole sattunut.
Mihin lähteisiin luotetaan?
- Viranomaiset (muun muassa poliisi ja pelastuslaitos),
tutkijat, virkamiehet, lääkärit jne.
Onko toimittajan työ ympärivuorokautista?
- Ei ainakaan rivitoimittajan. Esimiehet voivat toki soittaa
ja pyytää töihin, mutta vapaapäivältä ei ole pakko lähteä (usein on kyllä kiva
lähteä)
Miten uutiset tulevat alun alkaen selville?
- Iso osa tulee sähköpostilla toimitukseen tiedotteina
(esimerkiksi poliisiuutiset). Vinkkejä tulee jonkin verran, mutta isompi
merkitys on toimittajan työllä eli seurannalla (oikeudenkäynnit, kuntien
päätöksenteko) ja tiettyjen toistuvien uutisaiheiden tsekkaamisella (miten
viljasato onnistui tänä vuonna, onko ammattikoulun suosio pysynyt samana,
kuinka moni ostaa joulukinkun).
Paljonko sosiaalista mediaa käytetään tiedon etsimiseen?
- Määrää on vaikea sanoa, mutta kasvanut se on. Moni
julkinen taho on aktiivinen myös somessa, joten sieltä saa usein tiedon
ensimmäisenä (esim. Maahanmuuttovirasto Twitterissä).
Mitä tarkoittaa klikkausotsikointi? Miten se toimii?
- Klikkausotsikko pakottaa lukijan avaamaan jutun:
"Tämä on Pikku Kakkosessa kaikkein tärkeintä" (Keskisuomalainen
5.12.2015). Klikkiotsikot ärsyttävät, mutta valitettavan usein myös toimivat
eli otsikko herättää kiinnostuksen ja asia on tarkastettava jutusta.
Mitä mieltä olet klikkijournalismista?
- Ärsyttää. Aina.
Mitä mieltä olet median luomista uhkakuvista?
- Uskon, että media toimii kuten ihmiset yleensä: media voi
maalata uhkia, joita ei ole ja sulkea silmänsä uhkilta, jotka ovat. Järin
tietoiseen uhkakuvien luomiseen en usko - paitsi ehkä sitäkin voi joskus olla.
Esimerkkinä tulee mieleen "kansan kriisitietoisuuden herättäminen",
josta on puhuttu Suomen taloustilanteen yhteydessä. Usein uhkakuvat syntyvät tilanteissa,
jossa media rummuttaa voimalla yhtä asiaa (esim. terrorismi) ja mittasuhteiden
asettaminen unohtuu.
Onko eri medioilla mielestäsi jonkinlaisia poliittisia
linjoja, joilla ne valitsevat uutisoitavat asiat ja uutisten sävyn?
- On. Osa on lausuttu ääneen (Helsingin Sanomat on
ilmoittanut tukevansa Suomen Nato-jäsenyyttä), osa vaiettuja. Sanomalehdissä
esimerkiksi korostetaan usein printtilehden merkittävyyttä (yleisö pitää eniten
lehteen painetuista mainoksista jne) ja vaietaan levikkien laskusta ja alan
näkymistä.
Millaiset eettiset ohjeistukset median vastuullisuudesta
journalistiikan opinnot tai mediayhtiöt antavat?
- Ylellä on käytössä OTS eli ohjelmatoiminnan ja sisältöjen
eettiset ohjeet. Ohjeisto on johdettu journalistin ohjeista ja yhdessä ne
antavat varsin tarkat ohjeet siitä, miten voimme toimia.
Millaisia eettisiä valintoja ja pohdintoja toimittajana käyt
läpi itsesi kanssa?
- Lähes poikkeuksetta kyse on oikeusuutisoinnista:
mainitaanko tkeijän nimi, kerrotaanko etninen tausta, paljastuuko uhri, jos
paljastan tekijästä tietoja jne.
Millaisena koet median vallan ja vastuun?
- Perinteisen median valta on jossain määrin murentunut
samalla, kun sosiaalisen median valta on kasvanut. Somesta puhutaan viidentenä
valtiomahtina (vrt perinteinen media = neljäs valtiomahti). Perinteinen media
ei enää sääntele kuka tai ketkä saavat äänensä kuuluviin tai ketkä pääsevät
tiedon lähteille. Toisaalta median vastuu oikean tiedon välittämisestä on
kasvanut, kun huhupuheiden määrä on kasvanut. Perinteisen median pitää myös
olla tarkkana tahojen (lue: Mitä Vittua) kanssa, jotka yrittävät ratsastaa sen
luotettavuudella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti